Home » Zajęcia » Biofeedback

Biofeedback

Metoda terapeutyczna EEG BIOFEEDBACK jako pomocne narzędzie dla wyrównania szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi problemami edukacyjnymi.


Czym jest EEG Biofeedback?

EEG Biofeedback powszechnie nazywana jest „terapią XXI wieku”. Metoda ta umożliwia trening poprawiający efektywność pracy mózgu ucznia i kontrolę nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie, pomaga odpowiednio się zrelaksować, lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach, zwiększa kreatywność i pozytywne myślenie, poprawia szybkość uczenia się i zapamiętywania nowego materiału.

 

EEG Biofeedback jest skuteczną metodą terapii stosowaną przy:

  • zespole nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD i ADD)
  • zaburzeniach rozwoju psychomotorycznego wieku dziecięcego
  • zaburzeniach uczenia się: specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, w tym dysleksji, problemach w zdobywaniu umiejętności matematycznych, w tym dyskalkulii
  • impulsywności i agresji oraz zaburzeniach zachowania

Jak wygląda gabinet dla prowadzenia treningów EEG Biofeedback?

Na wyposażenie gabinetu składają się: stanowisko terapeuty i wygodny fotel dla cwiczącego, komputer i dwa monitory. Na jednym z nich terapeuta obserwuje wykresy obrazujące aktywność poszczególnych fal mózgowych. Drugi monitor jest przeznaczony dla ucznia „grającego” umysłem w wideogry. Gabinet znajduje się w sali relaksacyjnej w suterenie szkoły (naprzeciwko szatni)..

 

Jak działa EEG Biofeedback?

Do treningu wykorzystywana jest komputerowa technika, za pomocą której dokonuje się jakościowej i ilościowej oceny zapisu fal mózgowych (EEG) z różnych obszarów mózgu. Komputer wyposażony jest w specjalną przystawkę do sprzężenia zwrotnego. Informacje uzyskane w ten sposób pozwalają kontrolować i poprawiać obserwowane parametry, a tym samym czynność fizjologiczną mózgu. Dzięki systematycznemu treningowi dziecko uczy się pozytywnie zmieniać wzorzec generowanych fal mózgowych. Wyraźne i zauważalne zmiany w funkcjonowaniu ucznia (poprawa koncentracji, zdolności poznawczych, uspokojenie, wyciszenie emocji) widoczne są już po dwudziestu systematycznych treningach w ciągu jednego roku szkolnego (nie rzadziej niż raz w tygodniu). Terapia metodą EEG Biofeedback jest nieinwazyjna i nie ma żadnych skutków ubocznych.

 

Na czym polega aktywność dziecka w czasie treningów?

Uczniowi poddawanemu treningowi terapeuta przykleja do głowy elektrody, zbierające sygnał przebiegu fal mózgowych. Trener monitoruje parametry pracy mózgu na swoim ekranie i przy pomocy działań psychologicznych stymuluje ucznia do lepszych wyników prowadzonej przez niego „gry”. O powodzeniu w wideogrze uczeń jest informowany wzrokowo i słuchowo. Poprawa parametrów pracy mózgu koreluje z sukcesem w „grze”. Pozytywnie rozbudzony mózg dąży do nagród i tym samym optymalizuje swoją pracę w procesie samouczenia się. Dziecko widzi, że można odnosić sukcesy dzięki własnemu wysiłkowi oraz samodzielnie kierować konkretną sytuacją w życiu codziennym. W ten sposób pozbywa się kompleksów dotyczących własnej bezradności. Następnie celem terapeuty jest nauczenie dziecka przenoszenia pozytywnych doświadczeń z wideo gry do swojego codziennego życia, tak aby odczucie sfinalizowania własnego wysiłku oraz świadomość możliwości osiągnięcia celu na zawsze zostały jego przekonaniami.

 

Gdzie sprawdziła się metoda EEG Biofeedback?

Obecnie terapię Biofeedback wykorzystuje się niemal na całym świecie. Jest to oficjalna metoda terapeutyczna wpisana do Międzynarodowego Spisu Procedur Medycznych. Od ponad dziesięciu lat EEG Biofeedback stosuje się również w Polsce. Ową terapię wykorzystuje się w klinikach i przychodniach, specjalistycznych gabinetach neurologicznych, na Uniwersytetach Medycznych, w specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w młodzieżowych ośrodkach, w Centrach Diagnozy Terapii ADHD i w ośrodkach Polskiego Towarzystwa ADHD na terenie całego kraju, w szkołach z klasami integracyjnymi. Metoda ta coraz częściej jest wdrażana w Poradniach Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży oraz w gabinetach logopedyczno-pedagogicznych.

 

2013-02-27 17.56.45 20131001_153047 20131107_150104 20131107_153245_LLS 20131107_160419 20131107_161731


mozgcw

16.03.2016r. ODKRYWAJ Z NAMI TAJEMNICE MÓZGU!

Tydzień Mózgu jest coroczną akcją edukacyjną, mającą na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i układzie nerwowym oraz jego działaniu.
W programie:

  1. Film „Mózg – budowa i funkcje”
  2. Pokaz treningu EEG Biofeedback
  3. Gry i ćwiczenia spostrzegawczości, koncentracji i zapamiętywania usprawniające pracę mózgu.
  4. Metody poprawiające techniki nauki.

glog IMG_1605


 

Obchody Światowego Tygodnia Mózgu 2015 w naszej szkole:

– prezentacja „Mózg – budowa i funkcje”

– pokaz treningu EEG Biofeedback i programu koncentracji „Stone”,
– gry i ćwiczenia usprawniające pracę mózgu.

Tydzień Mózgu jest coroczną akcją edukacyjną, mającą na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i układzie nerwowym oraz jak dbać o rozwój naszych możliwości intelektualnych. Uczniowie klas pierwszych mieli okazję się dowiedzieć ,,Jak skutecznie poprawić pamięć, koncentrację i uwagę, szybkość i logikę”.

Od sprawności mózgu zależy jakość naszego życia i to, jak radzimy sobie w szkole, w pracy i w codziennych sytuacjach.

Dlatego o jego formę trzeba dbać – ćwicząc go, jak każdą inną część ciała. Warto, bo mózg z natury jest zaprojektowany do uczenia się, a badania naukowe pokazują, że trenowanie zdolności intelektualnych – intensywne i regularne – poprawia między innymi koncentrację, pamięć i refleks. Jest więc ważne dla uczniów, ale także jeśli chcemy lepiej zapamiętywać nowy materiał w szkole lub słówka obcego języka oraz sprawniej kojarzyć fakty. Powinniśmy więc trenować!

Podczas spotkania uczniowie mieli okazję zobaczyć co umożliwia nam trening Biofeedback, trening koncentracji na programie komputerowym Stone, oraz zmierzyć się z przykładowymi zadaniami ze zestawu programu komputerowego Akademia Umysłu.

A oto co możemy trenować w programie komputerowym Akademia Umysłu.

Pamięć podręczna – to między innymi: szybkie przywoływanie informacji, kojarzenie nazwisk i twarzy, zapamiętywanie list spraw do załatwienia. Pamięć podręczna pozwala na aktywne utrzymywanie „pod ręką” informacji potrzebnych do wykonywania aktualnych zadań oraz bierze udział w przekazywaniu tych informacji do pamięci długotrwałej!

Koncentracja i uwaga – to między innymi: długotrwała koncentracja na zadaniu, choćby na lekcji w szkole czy na prowadzeniu samochodu, szybkie dobieranie słów, szybkie przełączanie z zadania na zadanie. Uwaga jest to funkcja, która między innymi umożliwia selektywne przetwarzanie informacji i bierze udział w pierwszych, kluczowych etapach uczenia się.

Szybkość – między innymi: szybkie reakcje, szybkie podejmowanie decyzji, szybkie kojarzenie. Szybkość to czas reakcji na bodźce, to zarówno refleks, jak i tempo przetwarzania informacji.

Logika – to między innymi: rozwiązywanie problemów, wyobraźnia przestrzenna, logiczne myślenie. To zdolność do integrowania informacji, czyli na przykład rozumienia sensu wypowiedzi, łączenia nowych wydarzeń z wcześniejszymi, do wnios­kowania (dedukcja).

Hasło przewodnie tegorocznego spotkania to:
Aby szybciej zapamiętywać i kojarzyć, myśleć kreatywnie i logicznie, sprawnie się uczyć i pracować – trzeba ćwiczyć mózg.

Plik 27.03.2015, 19 54 31 Plik 27.03.2015, 19 53 09  tydzienmozgu IMG_0528 IMG_0527 IMG_0494


 

Obchody Światowego Tygodnia Mózgu 10-16.03.2014 w naszej szkole:

– prezentacja „Mózg – budowa i funkcje”,
– pokaz treningu EEG Biofeedback i programu koncentracji „Stone”,
– gry i ćwiczenia usprawniające pracę mózgu.

2014-03-13 19.21.06 20140312_113043 20140312_114520 20140312_11310820140312_113059 20140312_113122




 


 






 

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Lip    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930